Marc Descheemaeker
Marc Descheemaeker

2024 was voor Lantis het jaar van een strategy refresh, een update van de strategie die ons sinds 2018 met succes door de opstart van de werken aan de Oosterweelverbinding loodste. 

Lantis staat nog steeds voor Leefbaar Antwerpen door Innovatie en Samenwerking, maar ondertussen stond de tijd niet stil. Geopolitieke ontwikkelingen, technologische innovaties, een snel evoluerend regelgevend kader en de omgeving waarin de werken plaatsvinden die steeds meer aandacht opeist, vroegen om een nieuw kompas voor Lantis. 

De les van de voorbije jaren is dat Lantis zich moet blijven aanpassen. Dat is een uitdaging die onze medewerkers en de organisatie graag aangaan. Hoe we dat deden, leest u in dit jaarverslag.

Veel leesplezier.

Marc Descheemaecker

Voorzitter Raad van Bestuur Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel nv

De Oosterweelverbinding

In Antwerpen kan je er niet meer naast kijken: de bouw van Oosterweel, het grootste infrastructuurproject van Europa, draait op volle toeren.  

In 2024 zetten onze werven reusachtige stappen vooruit. Op Linkeroever zijn de meeste werken voor de Oosterweelverbinding al achter de rug. Het knooppunt van Antwerpen-West is compacter en veiliger geworden en maakte ruimte voor extra groen. Op de rechteroever verrees de Bypass, de tijdelijke snelweg langs het viaduct van Merksem, in sneltempo. Tegen eind 2025 kan die deels in gebruik genomen worden. Met het plaatsen van de eerste damwanden, baggerwerken en de aanleg van werkeilanden gingen de hoofdwerken aan de Kanaaltunnels van start. En ondertussen zijn de acht delen van de nieuwe Scheldetunnel bijna klaar voor hun spectaculaire trip van Zeebrugge naar Antwerpen. 

Op Linkeroever eindigden de werken op snelwegniveau.
Op Linkeroever eindigden de werken op snelwegniveau.
De elementen voor de toekomstige Scheldetunnel werden in Zeebrugge afgewerkt en voorbereid op hun komst naar Antwerpen in 2025.
De elementen voor de toekomstige Scheldetunnel werden in Zeebrugge afgewerkt en voorbereid op hun komst naar Antwerpen in 2025.
De bouw van de Bypass ging in februari 2024 van start. Eind 2025 nemen we alvast één rijrichting in gebruik.

In balans met de omgeving

De Oosterweelverbinding kan alleen slagen, als we het project uitvoeren in balans met de omgeving. Ook in 2024 ging Lantis voortdurend op zoek naar draagvlak. We gingen in interactie met buurtbewoners en stakeholders via een hele reeks kanalen. En met succes: uit onze bevragingen blijkt dat meer mensen kennis en begrip hebben van het hoe, wat en waarom van Oosterweel. 

Kunstenaarscollectief Rooftoptiger en Lantis linken kunst en de Oosterweelverbinding aan elkaar in wijk Den Dam.
Kunstenaarscollectief Rooftoptiger en Lantis linken kunst en de Oosterweelverbinding aan elkaar in wijk Den Dam.
Oktober 2024: aan de Lakborslei in Deurne opent het Infopunt “De Grote Verbinding”. De ideale plek voor wie alles wil weten over de Oosterweelverbinding en de Ringparken.
Oktober 2024: aan de Lakborslei in Deurne opent het Infopunt “De Grote Verbinding”. De ideale plek voor wie alles wil weten over de Oosterweelverbinding en de Ringparken.
In de podcastreeks “De Grote Ontknoping” onderzoekt Cath Luyten wat de impact van Oosterweel écht is.
In de podcastreeks “De Grote Ontknoping” onderzoekt Cath Luyten wat de impact van Oosterweel écht is.

Een nieuwe standaard in de bouwsector


Lantis wil met de Oosterweelverbinding een nieuwe standaard voor de bouwsector in dit land neerzetten.  Van vernieuwende contractvormen tot een strikte veiligheidscultuur op de werven. Van dataverwerking tot talentbegeleiding. Van meertalige welkomstpakketten voor anderstalige werknemers tot win-wins op vlak van milieuzorg. Niet alleen wàt Lantis bouwt is belangrijk, ook de manier waarop. 

 

Water dat opgepompt wordt op de werf van de Scheldetunnel op Linkeroever bevloeit na zuivering natuurgebied Blokkersdijk.
Water dat opgepompt wordt op de werf van de Scheldetunnel op Linkeroever bevloeit na zuivering natuurgebied Blokkersdijk.

Mara Ririassa, Algemeen directeur bij Max Bögl Nederland B.V. 

 

Vandaag ben ik naar Antwerpen afgereisd om deel te nemen aan de Masterclass NEC 4, een innovatieve contractvorm die in het teken staat van samenwerken. Mooi om te zien dat Lantis durft te pionieren met deze contractvorm die bij ons nog niet bekend is. We zijn geïnspireerd! Bedankt voor het delen van de kennis Lantis.

 “You okay? We listen.” Met een doordreven campagne op de werf worden arbeiders attent gemaakt op waar ze terecht kunnen om inbreuken op hun rechten te melden.
“You okay? We listen.” Met een doordreven campagne op de werf worden arbeiders attent gemaakt op waar ze terecht kunnen om inbreuken op hun rechten te melden.
In cijfers
In cijfers

Infrastructuur voor decennia

Lantis wil niet enkel maar bouwen. We staan ook in voor de exploitatie, het beheer, en het onderhoud van onze projecten. Zodat ze nog vele generaties meegaan. 

De bouw van de Oosterweelverbinding duurt meer dan 10 jaar, de infrastructuur moet 100 jaar meegaan. Het Exploitatie, Beheer & Onderhoudsmodel (EBO) van Lantis begint niet wanneer het lintje wordt doorgeknipt. Het begint al tijdens de ontwerp- en uitvoeringsfase. Doorheen dat hele proces spelen data een cruciale rol. Vooruitgang mag niet alleen zichtbaar zijn op onze werven, het moet ook meetbaar zijn in al onze werkprocessen. 

De opgeleverde infrastructuur op Linkeroever kreeg in 2024 een digital twin. Zo kunnen we continu de toestand van de infrastructuur opvolgen en tijdig schakelen wanneer een herstelling of een renovatie noodzakelijk is.
De opgeleverde infrastructuur op Linkeroever kreeg in 2024 een digital twin. Zo kunnen we continu de toestand van de infrastructuur opvolgen en tijdig schakelen wanneer een herstelling of een renovatie noodzakelijk is.
De afdeling Exploitatie, Beheer en Onderhoud groeide in 2024 aan tot 11 medewerkers. 
De afdeling Exploitatie, Beheer en Onderhoud groeide in 2024 aan tot 11 medewerkers. 
Lantis wordt uit meer dan 3.000 inzendingen gekozen om een casestudy te presenteren op het Autodesk University Congress in San Diego: hoe ondersteunen Autodesk-producten onze visie op beheer? Een unieke kans om onze kennis internationaal te tonen. 
Lantis wordt uit meer dan 3.000 inzendingen gekozen om een casestudy te presenteren op het Autodesk University Congress in San Diego: hoe ondersteunen Autodesk-producten onze visie op beheer? Een unieke kans om onze kennis internationaal te tonen. 

Routeplan 2030: duurzame mobiliteit voor de Antwerpse Vervoerregio

Lantis kijkt verder. We nemen resoluut de regie in handen voor de hele Antwerpse Vervoerregio. Lokaal wordt regionaal, tijdelijk wordt duurzaam en mental shift wordt modal shift met het Routeplan 2030. 

De Antwerpse Vervoerregio is met 1,1 miljoen inwoners de grootste en meest ambitieuze in Vlaanderen. In 2024 ondertekenden alle steden, gemeenten en stakeholders in de regio het Routeplan 2030, dat de weg uitstippelt naar een mobiliteitsmodel waarin gebruikers voor hun verplaatsingen eenvoudig kunnen kiezen uit een menu van vervoersopties en onderliggende infrastructuur.  
 
De flankerende verkeersmaatregelen tijdens de Oosterweelwerken waren een belangrijke aanzet voor de modal shift. Lantis schakelt nog een versnelling hoger nu de impact van die werken groter en groter wordt. De modal shift in de regio wordt duurzaam.  

Koen Helsen, schepen van mobiliteit, Kapellen 

“Ook Kapellen is lid van de Vervoerregio Antwerpen. Ik waardeer het uitwisselen van ervaringen met andere gemeenten. De belangrijkste ingreep voor Kapellen was de komst van de elektrische deelfietsen van Donkey Republic. Dit hadden we als gemeente nooit op ons eentje kunnen realiseren; binnen de Vervoerregio was dat wel haalbaar.” 

Meer dan 30 stakeholders ondertekenden in 2024 het Routeplan 2030 voor de Antwerpse Vervoerregio. 
Meer dan 30 stakeholders ondertekenden in 2024 het Routeplan 2030 voor de Antwerpse Vervoerregio. 
De cijfers
De cijfers

Baanbrekende werkgever

2024 was een groei-jaar voor Lantis als werkgever. Het aantal medewerkers nam toe en we investeerden volop in talentontwikkeling. Kennisdeling staat voorop, niet alleen intern. Lantis wil de bouwsector in ons land graag inspireren met lessons learned. 

Voor het derde jaar op rij kregen we het label van ‘Baanbrekende Werkgever’. Lantis trok het afgelopen jaar 100 nieuwe collega’s aan, een netto groei van 40 medewerkers. We zorgen er ook voor dat de juiste m/v/x op de juiste plaats zit, en in de best mogelijke omstandigheden. We omarmen innovatie als hulpmiddel voor ons personeel en rollen als een van de eerste organisaties in Vlaanderen de slimme AI-werkpartner Copilot breed uit. 

Met de Oosterweelcampus in de vroegere Sint-Jozefschool in Luchtbal kregen we er een nieuwe en inspirerende werkplek bij. De verhuis van 600 projectmedewerkers van Lantis, ROCO, Rinkoniên en Ocotech naar de nieuwe campus geeft de samenwerking tussen opdrachtgever en opdrachtnemers een extra boost.

Lantis nam samen met de consortia ROCO, Rinkoniên en Ocotech haar intrek in de Oosterweelcampus.
Lantis nam samen met de consortia ROCO, Rinkoniên en Ocotech haar intrek in de Oosterweelcampus.

Koen Versypt, projectdirecteur Rinkoniên Oosterweelknooppunt

Voor ons is de Oosterweelcampus een comfortabele en inspirerende werkplek, van waaruit we efficiënt de werkzaamheden kunnen aansturen."- Koen Versypt, projectdirecteur Rinkoniên Oosterweelknooppunt.

Digitale innovatie

De digitalisatie van de bouwwereld hinkt achter op andere sectoren. Ook op dit vlak wil Lantis een wegbereider zijn. Onze doelstellingen kunnen we alleen succesvol realiseren met een data gedreven organisatie. Dit betekent dat we data verzamelen, combineren en toegankelijk maken, zodat deze optimaal bruikbaar is. Dit doen we niet alleen, maar samen met onze aannemers.

VR brengt technici dichter bij het ontwerp en werfburen dichter bij hun toekomstige leefomgeving.
VR brengt technici dichter bij het ontwerp en werfburen dichter bij hun toekomstige leefomgeving.
Oosterbeeld combineert GIS-data en beeldmateriaal van Lantis en de aannemer. In één overzichtelijke kaart is alle informatie te raadplegen voor alle medewerkers van Lantis en de aannemers.
Oosterbeeld combineert GIS-data en beeldmateriaal van Lantis en de aannemer. In één overzichtelijke kaart is alle informatie te raadplegen voor alle medewerkers van Lantis en de aannemers.
De cijfers
De cijfers